Indenfor autoindustrien var1960erne de amerikanske muskelbilers årti. Designerne gik dog ikke direkte fra 50ernes svungne ’atomic’ kromvidundere til de strømlignede ’space age’ Ford Mustangs og Dodge Chargers vi kender fra 60erne. Slutningen af 50erne og starten af 60erne bød på konceptbiler der blandede de to genre: en af dem hed Chrysler Turboflite.
Turboflite var ikke bare fremtidens bil, den var fremtiden. Køretøjet var indbegrebet af amerikansk ekstravagance, men tilsat helt nye designelementer, hvoraf nogle endda ikke engang var opfundet – for eksempel taget, der som en anden jetjager løftede sig, når døren åbnedes. Det var en udstillingsbil og taget kunne kun løftes manuelt.
Den helt store overraskelse var ikke vognens 140hk, men motoren der producerede dem: en Chrysler GR2A gasturbine. Vi var gået ind i 60erne og ifølge Chrysler var det altså slut med de gammeldags stemplemotorer. Ligesom mange andre bilfabrikanter havde Chrysler eksperimenteret med turbinemotorer siden midt i 50erne, men det blev aldrig rigtigt en succes. Vi skal dog helt frem til 1977, før de stoppede eksperimenterne.
Til trods gasturbinen og de sportslige linjer, så var Turboflite faktisk en firepersoners familiebil, med god plads til børnene på bagsædet. Den havde også nye sikkerheds-features som hele familien kunne nyde godt af. Blandt en aerodynamisk bremseflap (på finnerne), som man kender fra flyvemaskiner. Det er nok tvivlsomt hvor effektiv sådan en ’speed brake’ har været udenfor Le Mans banen. De har i hvert tilfælde ikke fundet vej til produktionsbiler.
Som noget nyt, der rent faktisk senere kunne findes på produktionsbiler, var lygtearrangementet i bagenden, der løb over hele vognens bredde. Udover de velkendte baglygter, blinklys og stoplys, så havde turboflite en advarselslygte, der lyste orange nå chaufføren slap speederen (eller er det en throttle når vognen har gasturbine? ) og hvidt når han trådte – det skal nok have forvirret medtrafikanterne.
Chrysler Turboflite skabte stor opmærksomhed på biludstillingerne i 1961. Samtidige artikler lovpriser nytænkningen indenfor sikkerhed og i særdeles hed indenfor motorteknologi. Chrysler kaldte selv Turboflite for en Dream Car og selvom der var mange der gav dem ret, så var bilen reelt mere Dream end Car. Den blev skrottet efter sæsonens sidste motor show.
Slutteligt skal der nævnes, at Turboflite selvfølgelig var stylet af det berømte Ghia værksted i Italien. Chrysler og Ghia arbejdede sammen på mange projekter og det var Ghia der stod bag Chryslers berømte finner.
Fremtidens bil – som den så ud i 1961,
nok stoppede Chrysler men andre forsatte med at blande casturbiner og biler sammen
kik på fx volvo ecc http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_ECC
design fra tresser er noget helt for sig selv – super fedt
Hej jesper,
Godt ord igen 🙂
Det var kun Chryslers eksperimenter jeg beskrev som afsluttende i 1977. Anyway, turbinemotorer finder nok aldrig vej ned i personvognes motorrum. De er dog ikke ualmindelige i moderne kampvogne, så det er ikke fordi der er noget grundlæggende til hinder – det er nok mere prisen (og vedligeholdelsen).
Admin