Spøgelsesflåden i Suisun Bay

Hvor Sacramentofloden og San Joaquinfloden løber ud i Suisunbugten, ligger en armada på mere end 80 amerikanske krigsskibe og venter på værre tider. De første skibe ankom til bugten kort tid efter anden verdenskrig, hvor US Navy pludselig havde hundredvis af fragt og krigsskibe i overskud.

Gennem de sidste 55 år er flåden løbende blevet udskiftet, så de ældste røg til ophuggeren, efterhånden som nyere skibe ankom. Til trods for en styrke der langt overstiger en kombineret nordisk flåde, så er ankerpladsen i Suisunbugten er blot en del af amerikanernes National Defense Reserve Fleet (NDRF).

Skibene i Suisunbugten er ikke afskrevne. De er lagt på lager og vedligeholdes, så størstedelen af dem kan kaldes til tjeneste, hvis US Navy kommer på spanden. Dette er sket i forbindelse med ikke mindre end 7 krige. Blandt andet under Koreakrigen, hvor 540 skibe blev kaldt tilbage til tjeneste, ligesom 600 fragtskibe blev taget i anvendelse i 50erne, hvor verden oplevede en mangel på fragtkapacitet – selv Danmark har sandsynligvis modtaget kul fra Suisun’s spøgelsesskibe.

Der er naturligvis betydelige omkostninger ved opmagasinering af sådan en stor flåde. US Navy, eller rettere NDRF, har siden 1976 derfor placeret de 72 mest sødygtige i en Ready Reserve Force, der i virkeligheden indeholder de skibe man rent faktisk kunne forestille sig at bruge. Ready Reserve Force holdes i stand, så de kan afsejle indenfor 120 dage. De resterende kan siges at være rent skrot.

Slagskibet USS Iowa (BB-61) - nu omdannet til museumsskib

I dag er spøgelsesflåden langt mindre end tidligere, hvor NDRF sammenlagt havde tusindvis af skibe på deres ankerpladser. Umiddelbart efter krigen lå der omkring 600 skibe i Suisunbugten, men de fleste ventede bare på en aftale med skrothandleren, så krigsmateriel kunne laves om til nyttige ting som potter og pander. I 1959 lå der 324 skibe tilbage og det tal er faldet støt lide siden.

Sidst i 90erne begyndte man at få problemer med miljøorganisationer, der naturligvis var bekymrede over de hensynene skibes indflydelse på områdes natur – i særdeleshed forureningen fra de mange hundrede ton giftig maling. Man igangsatte en større skrotningsoperation, der i løbet af de sidste 10 år, har reduceret flåden til omkring 80 skibe.

Præsident Obama’s administration har yderligere identificeret 52 skibe der udgør en trussel for miljøet og disse vil indenfor de næste 5-7 år blive skrottet og genbrugt til fredeligere formål. Startende med de mest tærede allerede i slutningen af 2009. Den samlede pris for oprydningen forventes af ligge på $38 millioner. SS Winthrop, det sidste Victory Ship i NDRF’s mølpose, er netop afsejlet mod San Francisco, hvor den skal klargøres til den sidste rejse – til ophuggeren i Brownsville, Texas. Det bliver nok noget af en vemodig tur, at bringe det gamle Victoryskib ned gennem Panamakanalen – den absolut sidste sejlads med denne type.

Selvom flåden i Suisunbugten for størstedelen består af tidligere flådeskibe, så ligger der også et pænt antal fragtskibe, for det tilfælde, at US Navy løber tør for fragtkapacitet. Disse civile fragtskibe indgår også i de nye skrotningsplaner. I 2017 forventer man at have 20-30 forholdsvis brugbare skibe tilbage – spøgelsesflåden vil være en saga blot.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Be Sociable, Share!
Posted in militær | Tagged as: , , , , | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *