Læserne tager sagen i egen hånd – del 4

Den trofaste Claus har brygget endnu en Hoovercraft-post som Steampunk.dk her stolt bringer. Vi siger atter tak og vil da gerne opfordre skrivelystne læsere, til at følge i Claus’s fodspor.

Endelig kommer vi til indlægget, hvor der kan læses om hovercraft anvendt i danske farvande.

SR-N6 #16 blev bygget i 1965 og anvendt som fremvisnings / udlejnings Hovercraft af producenten. Fartøjet blev anvendt i Danmark på ruterne Kalundborg – Aarhus og senere for 6 ugers drift på Helsingborg – Helsingør juni – juli 1967. Dette larmende gasturbine-fremdrevne fartøj har været nævnt og fremvist i tidligere indlæg. Hovercrafts fartøjet skulle sidst være set i Alexandria 1985.

Den mest stolte, stabile og succesrige anvendelse af hovercrafts i Danmark var uden tvivl SAS´ satsning på fartøjets evner over skiftende flade overflader, da de åbnede en direkte ‘flyve’-rute fra Copenhagen Airport (CPH) til den dertil indrettet nyåbnede Malmø Hovercraft Harbour, der fik IATA tegnelsen HMA.

SAS havde et stort syd-svensk erhvervskundegrundlag, der gerne skulle fragtes hurtigt, effektivt og med SAS-komfort til CPH mange internationale rutedistinationer. SAS havde prøvet fastvinge flyvning fra Sturup (Bultofta lufthavnen i lukkede i 1972), buskørsel fra Malmø via færgen Limhamn-Dragør; men det virkede altsammen omsonst at bruge 60 – 90 min transfer transport, når den forkromede SAS flåde stod klar næsten synligt på den anden side af sundet – bare 20 km i fugleflugt.

SAS med Carlzon som leder, må have udført en grundig research inden de startede; for i juni 1984 lancerede SAS store, sikrer og stilfulde tiltag. I dette indlæg gennemgåes landanlæg, fartøjsindkøb.

Terminalbygningen i ‘lufthavnen’ HMA blev fuldt udstyret som en anden international lufthavn med, international indcheckning og bagage-checkin til ende-destination, security kontrol, paskontrol, duty-free samt Scanorama Ero – og First Class lounge. Altsammen tætbygget i to etager på 1845 kvadratmeter og opført på 6 måneder. Vores svenske broderfolk betegnede ‘Lufthavnsbygningen’ som ‘Svävarterminalen’ – Verdensterminalen havde vel være mere dækkende.

HMA havde af gode grunde kun en meget kort ‘startbane’ 00 / 18 Har ikke kunne finde information om HMA var flyveleder-bemandet, der kunne oplyse om ‘Runway in Use’ eller andre flyvemæssige vigtige forhold.

CPH´s hovercraft rampe blev etableret med direkte forbindelse til lufthavnens øvrige landanlæg. Passagerer blev dog flyttet med bus imellem hovercraft og lufthavnsbygningen, – så ingen foto med hovercraft på runway 31 med en ventende Boing 747 i baggrunden…

SAS bestilte maj 1983 to hovercrafts af versionen AP1-88 udviklet af British Hovercraft Corporation i 1982 udfra erfaringerne på SR-N6. AP1-88 var fremstillet i sammensvejset aluminium og fremdrevet af 4 mindre larmende dieselmotorer. Var billigere i produktion og drift. Produktionsnumrerne #2 og #3 af denne fartøjstype blev leveret til SAS i april og maj 1984 – SAS var firstmover dengang.
SAS holdt sig ikke tilbage med at designe deres nykøbte materiel i vanlig SAS stil: hvid fuselage med de tre skandinaviske flag og SAS-logo på siderne, navngivning som den fastvingede flyflåde, interiør som deres DC-9´er med buisness class sæder ( 81 stk), to toiletter og 1 køkken.

Senere snarlige indlæg vil omhandle andre mindeværdige aspekter ved SAS korteste internationale rute, hvor ruten blev betjent af hovercrafts.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.5/10 (2 votes cast)
Læserne tager sagen i egen hånd – del 4, 8.5 out of 10 based on 2 ratings
Be Sociable, Share!
Posted in Historie, teknologi | 3 Comments

3 Responses to Læserne tager sagen i egen hånd – del 4

  1. sron says:

    Hey, lækker artikkel 😛

    I hvor lang tid brugte de hovercrafts her i dk? sådan cirkus

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  2. Claus Philipsen says:

    Kære sron

    I en snarlig offentliggørelse af artikel gennemgåes anvendelsen af hovercrafts på ruten CPH-HMA. Heri vil sløret blive løftet for dit spørgsmål: 1994.

    mvh

    Claus
    – undskyld mit sene svar.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  3. Claus Philipsen says:

    Ak Ja, der er gået mange år siden offentliggørelse af dette indlæg – og mange år hvor aktivitet på min hedengangne ynglings hjemmeside, har været meget savnet.

    Men flere skriver stadig om hovercraft teknologien. Senest så jeg en ca 9 min kort Curious Droid YouTube gennemgang af samme informationer som jeg beskrev i mange linjers tekst.

    https://youtu.be/Inog40YZcYs

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *