Da professoren og flyingeniøren Jim O’Hara som 62årig erhvervede sig et flycertifikat i 1990, var det begyndelsen på en drengedrøms opfyldelse. I en alder, hvor mange vinker farvel til de uopfyldte drømme, startede Jim det kolossale arbejde, der skule fører til opfyldelsen af hans – en hjemmebygget P-38 Lightning.
Lockheeds P-38 Lightning, kaldet Gabelschwanzteufel (Den gaffelhalede djævel) af tyskerne, var en forholdsvis stor maskine, der ikke sådan uden videre lader sig bygge i et hobbyrum. Derfor besluttede Jim O’Hara at fremstille sin drømmemaskine i 2/3 størrelse, hvilket alligevel endte med et vingespænd på godt 10m.
I 1993 svang han hammeren for første gang og han tilbragte de næste 15 år, med at udtænke og fremstille sin P-38. Han er lidt af en hemmelighedskræmmer, så mange detaljer er stadig gemt under maskinens aluminiumsskal, men ikke desto mindre opnåede den luftdygtighedsbevis i 2008. Den ægte P-38 har to Allison V-1710 glycol-kølede 12 cylindrede V-motorer på hver 1700HK. Så meget kraft havde Jim ikke brug for og i stedet anvender hans P-38 to 220HK luftkølede Continental boksemotorer.
Jim er nu 82 og turnerer i øjeblikket staterne i den hjemmebyggede P-38, sammen med sin kone Mitzi, der sidder sammenkrøbet på bagsædet under flyvningerne.
Fin artiklel og billeder. Fik alle de info jeg søgte!! 5 stjerner
Hej E. Andersen,
Herligt at du fandt noget brugbart. Kig endelig lidt rundt på steampunk.dk der er garanteret mere 😉
Admin