Selv en scooterist kan blive vred

Det ligner mest en kampvogn for fattigrøve og det er også lige nøjagtigt hvad det er. Vespa 150 TAP blev fremstillet i 1950erne til de Franske luftbårne styrker (Troupes aéroportées, eller TAP), fordi man ikke kunne finde en faldskærm, der kunne holde en Centurion.

Køretøjet blev fremstillet på licens hos Ateliers de Construction de Motocycles et Automobiles (ACMA) og var bevæbnet med en Amerikansk M20 75mm dysekanon. Der hørte 2 scootere til et skytte/hjælper hold – en til kanonen og en til ammunitionen.

Desværre var Vespaen kun et transportmiddel. Kanonen kunne ikke affyres fra scooteren, men skulle monteres i en 3-fods Affutage. Ikke desto mindre, var det en populær løsning og der blev fremstillet over 1000 Vespa 150 TAP, hvoraf omkring 800 blev anvendt under krigen i Algier.

Selve Vespaen kostede ikke mere end 2-3000kr og en M20 dysekanon fik man i nakken når man købte morgenbrød.

Skytte/hjælper hold – pakket og klar til Nordafrikas ørken

Det krævede hele 7 mand, at få en Vespa 150 i luften

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Be Sociable, Share!
Posted in Historie, militær | Tagged as: , , , | 2 Comments

2 Responses to Selv en scooterist kan blive vred

  1. NPVN says:

    Jeg ved ikke om I har haft den før, men den danske hær havde en lignende konstruktion omkring 2. verdenskrig: http://www.milhist.dk/vaaben/systemer/koretojer/nimbus/nimbus_oversigt.htm

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  2. admin says:

    Hej NVPN,

    Tak for oplysningen, der kommer en post med Nimbussen snarest. Den er jo rigtig fed!

    Et par barske gutter på det billede, ufatteligt at Tyskerne kom helskindet over grænsen 😉

    Admin

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *