Læserne tager sagen i egen hånd – del 2

Den trofaste læser Claus har forfattet endnu en post on hovercrafts – redaktionen takker for arbejdet.

I tidligere indlæg har Steampunk beskrevet udvikling af den første virksomme hovercraft SR-N1. På grund af de fine højstemte tilbagemeldninger tøver redaktionen ikke med at viderbringe denne videre historiske oversigt over Saunders Roe fartøjsudvikling og indflydelse på vores transportmuligheder i perioden 1967 – 2000

SR-N 2 blev ibrugtaget og demonstreret 1961 i Cananda. Var egentlig tiltænkt som et udviklingsprojekt for senere udviklingsmodeller. SR-N2 blev i midlertid sat i kommerciel drift som enlig svale først i Canada, senere i fast pendulfart imellem Portmouth´s omegn og Isle of Wright. Fartøjet blev hugget op efter lang tro tjeneste.

SR-N 3 blev udviklet i 1963 til militært brug. Fartøjet ( 1 stk produceret ) kunne rejse med 100 km/t klarede i ´64 drift i fuld storm med ca 2 m høje bølger. Det enlige fartøj blev aldrig fuldt ibrugtaget eller taget i serieproduktion. Fartøjet gav sit endelig bidrag i militæret som målobjekt ved en skydeøvelse. Ak Ja.

SR N 4’s historie og brug var strax mere succefuld. Fartøjssserien blev pågyndt udviklet i 1965 – 1968. 6 enheder blev bygget 1967 – 1977 og var som type med 4 udviklingstrin i drift i hele 32 år og 1 måned (august 1968 – oktober 2000 på ruten Dover – Calais. Seneste version Mrk. IIIS kunne laste 112 tons og holde vedvarende fart på 110 km/t i hele 4 timer. Overfarten imellem Dover – Calais var tidsat til 35 min, rekorden på 22 min for kanalkrydsning blev sat i 1995.
Passagerne var imponeret over komfort, kort transport tid og den højtidelige stemning med servering ved stolepladserne af yndige langbenede unge stewardesser.

BBC-udsendelsen viser en af de daværende unge smarte stewardesser, foruden teknisk baggrund samt tidsrejse tilbage til dengang Hovercrafts var hot.

Hovercraft overfarten ophørte 1. oktober 2000 pga ophør af ellers passager- og omsætningsøgende Duty-Free regler, lang tid efter The Chunnel åbnede for hurtigere passagertransport 14. oktober 1994.

Den vemodige sidste ruteankomst

To fartøjer eksisterer stadig; Princess Margaret og Princess Anne, står klar til fremvisning næste gang du passerer The Hovercraft Museum, Hampshire i det sydlige solrige England.

SR N5´blev produceret i mindre antal til anvendelse primært indenfor militære grene. Bell Aircraft Company (nu Bell Helicopter) byggede nogle på licens under fartøjsbenævnelsen Bell SK-5.

SR N6 blev udviklet i 1965 som forlængede versioner af SRN5 med ydelser der også passede civile formål. SRN6 blev således den mest byggede hovercraft model i verden. Kan laste 38 passagerer / 6 tons de steder hvor fartøjet stadig er i drift 47 år efter første model – imponerende!

Redaktionen fik ikke taget noget foto af det specifikke fartøj, der anvendtes Århus – Kalundborg, men vi føler os sikrer på at dette produktionsnummer fundet på ruten Helsingør . Helsingborg er akkurat samme fartøj.

Hovercraft anvendt i dansk rutefart

Helsingør – Helsingborg og Aarhus – Kalundborg ruten blev dækket af SRN6. SAS anvendte på ruten Katrup Lufthavn – Malmø fartøjstypen AP1-88, der blev bygget 1982 – 1998

Steampunk vil givetvis bringe meget mere om andre imponerende hovercrafts, men vil ikke holde sig tilbage med mere informativ sladder om ruten CPH-Malmø.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.8/10 (5 votes cast)
Læserne tager sagen i egen hånd - del 2, 8.8 out of 10 based on 5 ratings
Be Sociable, Share!
Posted in Blandet | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *