6 dags løb for fuld damp!

Mon der kunne være noget bedre, end en tur ud i sommerlandet på en dampdrevet cykel?

I 1867 var amerikaneren Sylvester Howard Roper overhoved ikke i tvivl: det måtte simpelthen være den ultimative køreoplevelse. Derfor gik han straks i smedjen og varmede essen op. Reslutatet var en 2-cylindret dampmotor af støbejern fastmonteret på et cykelstel i nøddetræ, med jernbeslåede træhjul.

I en tid hvor cykler normalt var monstrøse væltepeter-modeller uden pedaler, var Ropers opfindelse, den afsindige vægt til trods, i en klasse helt for sig selv. Desværre er der ingen beviser for dette tidlige fartøjets egentlige funktion, men selvom han heller ikke tog patent på apparatet, så havde Ropers ganske simpelt opfundet motorcyklen.

Ropers første forsøg indenfor Steam Velecipedes - The Motocycle


Sylvester Howard Roper fortsatte med at udvikle sin Steam Velocipede og i 1895 (10år efter Karl Benz byggede den første motorcykel med forbrændingsmotor) kom den sidste model på gaden. Denne model var umiddelbart en stor succes. Den var langt mere driftsikker og var indrettet, så motorcyklisten kunne fjerne kullet fra kedlens brænder, når motorcyklen var midlertidigt parkeret. På den måde ødslede man ikke med det varme vand. Når motorcyklen skulle bruges igen, puttede man de glødende kul tilbage under kedlen og ventede på damptrykket – og så af sted over stok og sten.

I 1896 tog Roper sin motorcykel til The Charles River Bicycle Racetrack i Boston, for at fremvise maskinen og lokke industrien til at investerer i produktet. Efter et par opvarmnings omgange, ryddede man banen og gjorde klar til Ropers hastighedsdemonstration. Den første omgang på den 1,6 kilometer lange bane, blev kørt med tiden 2 minutter og 12 sekunder – altså en gennemsnitshastighed på godt 48kmt.

Efter den succesfulde tidskørsel ville Ropers for alvor vise maskinens kraft. Ugen før havde han uofficielt opnået en hastighed på over 60kmt og nu hvor Bostons motorinteresserede stod langs banen, ville han forsøge sig med denne svimlende hastighed. Ropers lukkede op for dampen og skød af sted langs banens brædder, men allerede efter få hundrede meter begyndte maskinen at slingre. Han havde nærværelse nok til at lukke ned for dampen, men Ropers mistede kontrollen og blev med stor kraft kastet af banen.

Da hans assistenter nåede frem til den forulykkede motorcyklist, blev det klart, at Sylvester Howard Roper havde mistet livet ved ulykken. Det blev dog senere klart, at Ropers var død af et hjertetilfælde og ikke som direkte følge af ulykken. Han var også 73 – en anseelig alder i 1896.Der var ingen til at overtage arbejdet og historien om Ropers dampdrevne motorcykler endte i sandet omkring The Charles River Bicycle Racetrack.

Selvom den dampdrevne motorcykel aldrig rigtigt fik fat i motorverdenen (det er knap så fedt at sidde med en kogende kedel under klunkerne), så var det alligevel begyndelsen til den motordrevne cykel. Da forbrændingsmotoren overtog markedet, faldt dampmaskinernes brugbarhed i værdi og efterhånden forsvandt de fuldstændig fra motorverdenen. Selvom enkelte firmaer, som Stanley Motor Carriage, kæmpede en brav kamp for dampmotorens overlevelse, med biler som Stanley Steamer og Stanley Rocket (der i 1906 satte hastighedsrekord med 204kmt), så stoppede produktionen stort set i starten af 1920erne.

Ropes begrænsede sig i øvrigt ikke kun til dampdrevne motorcykler. Blandt hans mange opfindelser finder vi symaskiner, værktøjsmaskiner, ovne, brandtrapper og den automatiske shotgun. Begge Ropers dampmotorcykler eksisterer endnu og er udstillet på Smithsonian instituttets National Museum og American History.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
6 dags løb for fuld damp!, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Be Sociable, Share!
Posted in Steampunk, teknologi | Tagged as: , , , , | 2 Comments

2 Responses to 6 dags løb for fuld damp!

  1. Anders says:

    Hvilken hjerteskærende fortælling. Tak for den 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  2. admin says:

    hej Anders,

    Det var så lidt!

    Admin

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *