Før computergrafikken overhalede virkeligheden forsøgte man, at basere computerspil på noget der hed gameplay. Dette begreb hentyder til selve den oplevelse man får når spillet spilles. Det er en individuel sammenkogt oplevelse af stemningen, grafikken, lyden, valgmulighederne og historien i spillet. Det er med andre ord; det som får folk til at spille spillet.
Det var selvfølgelig ikke alle de gamle spil det havde gameplay. Dengang var der om mulige endnu mere lort end i dag, men de spil der skilte sig ud fra mængden, de huskes endnu – endda med glæde.
Et af de helt store spil i starten af 90erne, var det Franske ”Flashttp://www.steampunk.dk/wp-admin/post-new.phphback”. De var udviklet af Delphine Software der også stod bag ”Another World” og pionerede teknologien bag det filmiske platformspil. En teknologi der på mange måder var grundlæggende for de moderne3D rollespil.
Spillet foregår i 2142 og omhandler agenten Conrad B. Harts forsøg på at genfinde sin tabte hukommelse. Conrad har nemlig opdaget, at en flok rumvæsener forsøger at overtage jorden og har forklædt sig som regeringsmedlemmer. Velvidende at rumvæsenerne vil ham til livs, uploader han sin hukommelse til en Holocube og overdrager den til sin kammerat Ian.
Naturligvis bliver Conrad fanget og får slettet sin hukommelse, hvorefter spillet egentlig starter. Spillet udvikler sig over en stort antal levels, hvor spilleren gradvist får stykket historien sammen. Stemningen er en, for tiden, fed blanding af cyberpunk og Blade Runner. Jeg vil ikke afslører mere om handlingen, men henvise til denne kopi his Reminiscence.
Intro og gameplay trailer