Elegance fra flyvningens barndom

Den amerikanske flyfabrikant Boeing er næsten blevet synonym med moderne passagerflyvning, men i deres tidlige år (Boring er grundlagt i 1916) fremstillede de næsten udelukkende fly til militæret. Først i 1925 dukkede deres første ægte civilist op: Boeing Model 40.

Flyet var oprindeligt tiltænkt en rolle indenfor luftposten, men tabte en designkonkurrence til modstanderen Douglas. Et par år senere fremstillede de en modificeret udgave og bød selv på et par private luftfragtruter. Denne gang var de mere heldige og Boeing Air Transport blev grundlagt i juli 1927, med model 40A som arbejdshest.

Maskinen var drevet af en 313hk Pratt Whitnet Wasp stjernemotor og kunne udover adskillige postsække (600kg) medbringe hele to passagerer, der sad i forholdsvis luksus i flyets kabine. Piloten var dog i tidens ånd placeret i et åbent cockpit bag kabinen, så han kunne nyde elementernes rasen. Det er i øvrigt karakteristisk for tidlige kabinefly, at man efterlod piloten udenfor, så han havde bedre oversigt over situationen. Boeing Model 40 var forholdsvis succesfuld og der blev produceret næsten 80 eksemplarer – ganske fornuftigt for en civil maskine i 20erne.

Boeing Model 40 blev udfaset til fordel for mere rummelige maskiner i løbet af 1930erne, men var grundlæggende for Boeings første skridt indenfor lufttrafik. Boeing Air Transport eksisterer i dag som United Air Lines – USA’s største luftfartsselskab.

Der findes stadig et par Boeing Model 40 på amerikanske luftfartsmuseer, men i 2008 dukkede en funklende maskine op ved de amerikanske veteranflystævner. Maskinen havde serienummer 1043 og havde tilbragt de forløbende 70 år på en afsidesliggende bjergskråning i Oregon, hvor det var styrtet i 1928.

Som i en Hollywood produktion, havde flyet udover piloten (Grant Donaldson) medbragt en enkelt passager: Diamanthandleren D.P Donovan. De var fløjet af sted tidligt om morgenen med kurs mod Seattle, men ramlede ind i tyk tåge over Oregon. Donaldson forsøgte at komme ned under tågen, men i en tid uden radar, eller andre instrumenter der kunne hjælpe piloten med navigationen, kom han for lavt ned og ramte en bjergskråning.

Donaldson overlevede styrtet men Donovan omkom i flammerne. Kraftigt forbrændt traskede Donaldson efter hjælp og blev nogle timer efter fundet af en lokal præst. Efterfølgende fik redningstjenesten bjærget Donovans lig og nogle af de diamanter han havde medbragt. Rygtet om manglende diamanter fik i årevis lokale skattejægere til at valfarte til stedet, hvor enkelte heldige fandt hvad de søgte, men samtidig splittede de maskinen ad til ukendelighed. maskinen henlå herefter i al ubemærkethed , indtil veteranflyentusiasten Addison Pemberton i 2000 samlede de resterende stumper og fragtede dem til Spokane i Washington – han fandt ingen diamanter.

I løbet af de næste 8 år og 18.000 arbejdstimer restaurerede Pemberton and Sons Aviation og et hold på 61 frivillige den gamle maskine til luftdygtig stand. Det er den ældste flyvende Boeing og det eneste luftdygtige eksemplar af Model 40.

I maj 2010 lykkedes det kortvarigt at bringe den gamle maskine i formation med Boeing nyeste skud på stammen: Boeing 787 Dreamliner.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Elegance fra flyvningens barndom, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Be Sociable, Share!
Posted in luftfart | Tagged as: , , | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *