Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det

Den Italienske renæssancekunstner Giuseppe Arcimboldo levede som sine samtidige kunstnere af forskellige kommissionsarbejde for kirken og forskellige sydeuropæiske rigmænd. Hans konventionelle arbejde, med religiøse motiver, eller rigmandsportrætter, ligner til forveksling arbejdet fra utallige andre mindre kunstnere, men hans bizarre og fantasifulde frugtportrætter blev genopdaget af det 20ende århundredes surrealistiske malere – i særdeleshed Spansk-catalanske maler Salvador Dali, der navngav stilen med disse gemte ansigter Arcimboldo-effekten.

Ideen med at gemme motiver inde i andre motiver har haft forskellige modeperioder siden Arcimboldo gemte folks ansigter i frugt og grønt. En anden lignende teknik er Anamorphosis malerier, hvor maleriets motiv syntes underlige forvredet, indtil man ser det fra den rigtige vinkel, eller gennem det rigtige medie. Herhjemme kalder vi ofte disse malerier, eller tegninger, for fikserbillede efter det forældede verbum fiksere (narre, eller bedrage).

Det er ikke længere så mange kunstnere der benytter teknikken, men den ungarske maler og illustrator István Orosz har genoplivet ideen og krydret den med et mere moderne geometrisk element, der nærmest minder lidt om den hollandske grafikker M. C. Escher.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.5/10 (2 votes cast)
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det, 9.5 out of 10 based on 2 ratings
Be Sociable, Share!
Posted in Blandet | Tagged as: , , , | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *