Over verdenshavene med Fedtmule & Co

The Walt Disney Company er mere end tegnefilm og folk i underlige kostumer. Bag firmaets meget succesfulde underholdnings og feriekomplekser eksisterer det lidet kendte Walt Disney Imagineering (WDI). Det er denne afdeling der står for designet af forlystelserne i Disneys parker og deres anvendelse af ny teknologi. Der er altså tale om en særdeles kompetent gruppe ingeniører indenfor konstruktion, mekanik, elektronik og informations teknologi.

Midt i 90erne arbejdede WDI på en vaskeægte tegnefilmside: S.S. Disney.

Formålet var at omforme en supertanker, af typen der normalt transporterer olie rundt i verden, til et gigantisk flydende forlystelsespark. Ideen var opstået under en fund-raising middag, hvor en højtstående Disney ingeniør tilfældigt var placeret ved siden af en admiral fra US Navy. Under middagen foreslog admiralen i spøg, at Disney eventuelt kunne bygge en forlystelsespark på toppen af et hangarskib – det var en joke, men ideen hang fast.

Det viste sig, at WDI allerede havde erfarne skibsingeniører i rækkerne, da man nogle år forinden havde bygget forlystelsen Spalsh Mountain i Disneyland. Man arrangerede derfor et uformelt møde om ideen og kom frem til, at et hangarskib måske ikke var ideelt, men at en flydende forlystelsespark sagtens kunne bygges på en supertanker. Herefter oprettede man en arbejdsgruppe, der kunne gå videre med konceptet.

Grundlæggende byggede S.S. Disney på, at hvis folk ikke kunne komme til Disneys forlystelsesparker, så kunne forlystelsesparken komme til dem. Hvis en havn kunne tage en Supertanker, så ville Disney kunne bringe underholdning til byen. Der var altså ikke tale om et krydstogtskib i traditionel forstand, hvor passagerene rejser rundt med skibet – selv om det også var under overvejelse.

Det var meningen, at S.S. Disney skulle blive et par måneder i hver havn, indtil folk løb tør for penge, eller nyhedens interesse fortabte sig. Herefter kunne skibet lette anker og sejle mod nye havne og nye forbrugere.

Ifølge planen skulle S.S. Disney være udstyret efter alle kunstens regler. Pariserhjul, rutschebaner, karruseller, tekopper, skydegallerier, gevinstboder, spøgelseshuse og candyflossmaskiner. Skibet skulle opdeles i to hovedtemaer på henholdsvis styrbord og bagbord side: Fantasyland og Tomorrowland.

Rent forretningsmæssigt var det meningen, at det første hold gæster skulle gå ombord om morgenen og tilbringe 8 timer på skibet, inden de blev smit af, for at gøre plads til eftermiddagens hold. Man forventede omkring 10.000 besøgende på hvert skift, så der ville nok have været rimelig proppet – selv på en supertanker. Besætningen skulle bestå af både en fast stab og en tillægsstab hyret hvor end S.S. Disney kom frem. Der var afsat to uger til klargøring og træning af den nye besætning inden forlystelsen åbnede i en ny have.

Grundet skibets usædvanlige udformning, forventede Disney ikke, at de ville få tilladelse til at besætningen kunne befinde sig ombord under selve rejsen. Man planlagde derfor at anskaffe et decideret passagerskib, til at fragte arbejdsstyrken fra havn til havn. Ligesom man regnede med et selvstændigt fyrværkeriskib, så de besøgende kunne nyde Disneys festfyrværkeri uden at komme i havsnød.

Hele planen kuldsejlede i løbet af et par år, i forbindelse med udskiftning i Disneys strategiske planlægningsgruppe og åbningen af Disney forlystelsesparker i blandt andet Shanghai og Hong Kong. Det var et fascinerende projekt der sandsynligvis kun kunne være opstået hos netop Disney, men det blev altså ikke til noget i længden.

I 1998 startede Disney Cruise Line med at sejle folk rundt i Caribien, hvor de faktisk har en privat Disney ø kaldet Castaway Cay, men det er altså ikke tale om flydende forlystelsesparker. Den drøm døde med S.S. Disney.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Over verdenshavene med Fedtmule & Co, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Be Sociable, Share!
Posted in Billeder, Blandet | Tagged as: , , , , | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *